Inici arrow Notícies arrow La fi del món en el cinema: la ciència de l’Armageddon

La fi del món en el cinema: la ciència de l’Armageddon

Aquest divendres 19 de novembre amb l’anàlisi de la fi del món al llarg de la història del cinema Manuel Moreno del Dep. Física i Enginyeria Nuclear de Universitat Politècnica de Catalunya posa fi al cicle de Cinema i Ciencia. La sessió es farà a l’Espai la Cate a les 20.00h. Activitat Gratuïta.

La fi del món, un cop més, és a prop. Segons sembla, i gràcies a una controvertida profecia del calendari maia, la fi de la nostra civilització arribarà el 21 de desembre de 2012. Si més no és una de les recents les propostes del cinema: el film 2012. I és que la mare de totes les catàstrofes, la fi de la nostra era, segueix servint de combustible pels arguments de les obres de ficció: el cinema de catàstrofes, un subgènere en sí mateix. Res a dir mentre l’espectador sàpiga destriar el gra de la palla.

La ficció, i el cinema, en concret, cultiva la por, sovint desproporcionada (però això és espectacle!), davant la certesa de que tot té un final: científics bojos que destapen la caixa dels trons (La isla del doctor Moreau), guerra i holocaust nuclear (El día después), invasions alienígenes (La guerra dels mons), escassetat de recursos naturals (Mad Max) i superpoblació (Cuando el destino nos alcance), catàstrofes geològiques (El Núcleo) i climàtiques (Waterworld), caiguda de metorits (Armageddon), explosions d’estrelles (Sunshine), control de les màquines (Terminator), biotecnologia mortal (28 días después), etc. Són alguns dels desastres potencials i finals apocalíptics amb certa base científica que el cinema ens proposa. També la pseudociència i els seus finals esbojarrats basats en tota mena de profecies sense fonament (El fin de los días). Aquestes propostes conviuen amb amenaces oportunistes escampades per la Xarxa, com la creació de mini forats negres en el LHC (Gran Colisionador d’Hadrons del CERN) que engolirien el nostre planeta o el superat efecte 2000 que havia de col•lapsar les xarxes informàtiques mundials.

Cal estar preocupats? En aquesta xerrada fem una anàlisi de la tecnociència present en els films apocalíptics que mostren diferents maneres d’acabar amb tot: la ciència de l’Armageddon o de les destruccions en massa, com ho ha etiquetat l’escriptor britànic Brian Clegg en un assaig aparegut aquest mes.


 
« Anterior   Següent »
© 2019 Museu de la Tècnica de l'Empordà. Figueres